Αναρτήσεις

ΚΕΙΜΕΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΕΧΝΗ, Επιλογή - μετάφραση: Γιάννης Παππάς, εκδ. Νεφέλη, Αθήνα 1993.

Εικόνα
Αποφάσισα να μεταφέρω στο blog μου ένα από τα κείμενα του Ροντέν σε μετάφραση του Γιάννη Παππά διότι θεωρώ ότι είναι ιδιαιτέρως αξιόλογο (και ως κείμενο και ως μετάφραση). Το κείμενο αυτό είναι το πρώτο που υπάρχει στο βιβλίο Κείμενα για την τέχνη και - όπως θα διαπιστώσετε - αποκαλύπτει συμπυκνωμένη γνώση όσον αφορά εσωτερικά ζητήματα της τέχνης αλλά και της ζωής. Μέσα από το κείμενο αυτό ο Ροντέν συζητά με απλότητα, ευκρίνεια και βαθύτητα θέματα που απασχολούν όλους τους ανθρώπους που αναζητούν καθοδήγηση για τον τρόπο ζωής που μπορεί να τους οδηγήσει στην ψυχή τους και την αποστολή της! Συνεπώς, όσοι θελήσετε να διαβάσετε αυτό το κείμενο, ας το μελετήσετε με μια εσωτερική ματιά.  Παραθέτω επακριβώς από το βιβλίο:  Η ΔΙΑΘΗΚΗ ΤΟΥ ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ ΡΟΝΤΕΝ (σ. 11 - 15) Νέοι που επιθυμείτε να γίνετε ιεροφάνται της ομορφιάς, ίσως, αν θελήσετε, να βρείτε εδώ τη σύνοψη μιας μακράς εμπειρίας.  Αγαπήστε με λατρεία τους δασκάλους που προηγήθηκαν. Προσκυνήστε τον Φειδία και τον Μιχαήλ Άγγ...

Έκθεση ζωγραφικής: Κώστας Παναγιωτακόπουλος: "Περιπλανήσεις". Τίτλος κειμένου: "Ο ύπνος και το μάτι του υποσυνειδήτου"

Εικόνα
Ο Κώστας Παναγιωτακόπουλος γεννήθηκε στην Πάτρα. Σπούδασε Νομικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και ζωγραφική στην Academia de Belle Arti της Φλωρεντίας. Έχει διδάξει εικαστικά στη μέση εκπαίδευση. Οι ατομικές του εκθέσεις είναι οχτώ και η συμμετοχή του σε ομαδικές εκθέσεις πολύ περισσότερες. Αν παρατηρήσουμε τους τίτλους των προηγούμενων ατομικών του εκθέσεων γίνεται αισθητή η εσωτερικότητα της οπτικής μέσω της οποίας ενεργοποιείται  η ζωγραφική έμπνευσή  του. Για παράδειγμα, τίτλοι όπως "περιπλανήσεις" (που ανήκει και στη συγκεκριμένη έκθεση), "εσωτερική πτήση", "ταξίδια όνειρα", "ονειροχώροι", παραπέμπουν σε θέματα που άπτονται του πνευματικού χώρου ως τόπος οραμάτων, χρωματικών ωσμώσεων και εσωτερικών εντυπώσεων.  Οι ζωγραφικές του αποτυπώσεις παρουσιάζονται άτιτλες αφήνοντας των θεατή - παρατηρητή να συμμετάσχει στην πρόσληψή τους. Όλες οι ζωγραφικές του λήψεις χαρακτηρίζονται από έντονες χρωματικές αποχρώσεις οι οποίες καθοδηγούν την αντίληψη του ...

SOUL ANATOMIES: «Ανατομίες ψυχής χωρίς νυστέρι» Στο HART & GART από 8/11-30/11

Εικόνα
Το Hart & Gart αποτελεί έναν νέο εκθεσιακό χώρο ο οποίος έκανε τα εγκαίνιά του στις 8 Νοεμβρίου με την ομαδική έκθεση “ SOUL ANATOMIES ”. Η έκθεση περιλαμβάνει έργα φοιτητών και αποφοίτων της Ανωτάτης σχολής Καλών Τεχνών. Η Αγγελική Μπάρα (Ιστορικός τέχνης) έχει επιμεληθεί την έκθεση με έναν ομοιόμορφο και ιδιαιτέρως καλλιεργημένο τρόπο ο οποίος, μέσω των έργων των καλλιτεχνών, μπορεί να σε ταξιδέψει σε εσωτερικές ψυχικές διαδρομές της σύγχρονης πραγματικότητας.              Το θέμα το οποίο πραγματεύεται η έκθεση σχετίζεται με το καίριο ζήτημα της ψυχικής ενδοσκόπησης καθώς και των εκφάνσεών της. Πρόκειται για μια σειρά έργων τα οποία έχουν δημιουργηθεί μέσω διαφορετικών πρακτικών όπως είναι η ζωγραφική, η γλυπτική, το ψηφιδωτό, η εγκατάσταση και η art performance . Ζωγραφικά έργα όπως τα «γνώθι σ’ αυτόν – know thyself », « Memento mori » και «Κρόνος» του Μάξιμου Μανώλη αποκαλύπτουν μια διαδικασία εσωτερικής ανα...

«Η Έρση Σωτηροπούλου, η Έρση Σωτηροπούλου και τα κβάντα»

Εικόνα
Η Έρση Σωτηροπούλου γεννήθηκε στην Πάτρα, σπούδασε φιλοσοφία και πολιτιστική ανθρωπολογία στη Φλωρεντία και εργάστηκε ως μορφωτική σύμβουλος στην ελληνική πρεσβεία στη Ρώμη. Έχει γράψει ποιήματα, νουβέλες και μυθιστορήματα κι έχει ασχοληθεί με την οπτική και τη συγκεκριμένη ποίηση. Έχει τιμηθεί με το Κρατικό Βραβείο Λογοτεχνίας και με το Βραβείο του Περιοδικού Διαβάζω για το μυθιστόρημα Ζιγκ-ζαγκ στις νεραντζιές, με τα Βραβείο της Ακαδημίας Αθηνών για το μυθιστόρημα Εύα, που ήταν επίσης υποψήφιο στη γαλλική του έκδοση για το Ευρωπαϊκό Βραβείο, και με το Κρατικό Βραβείο Διηγήματος για τη συλλογή διηγημάτων Να νιώθεις μπλε, να ντύνεσαι κόκκινα. Το μυθιστόρημα Τι μένει από τη νύχτα απέσπασε στη Γαλλία το Prix Méditerranée   Etranger 2017 (Βραβείο Ξενόγλωσσης Μεσογειακής Λογοτεχνίας). Ας είμαστε ειλικρινείς, η σύγχρονη κοινωνική «εικονική» πραγματικότητα αποτελεί γεγονός. Τα όρια μεταξύ απτού, πρακτικού και φανταστικού έχουν εξαϋλωθεί. Η εποχή της νόησης έχει κατακυριεύσει όλα...

Η Κατανόηση ως θεμελιώδης έννοια για τη διδασκαλία της ποίησης. Μια εισαγωγή.

Εικόνα
          Στο κείμενο αυτό επιχειρώ να χαρτογραφήσω ένα από τα πιο ουσιώδη ζητήματα που απασχολούν τη σύγχρονη φιλοσοφία της τέχνης, της ζωής, της ποίησης και κατ’ επέκταση της εκπαίδευσης. Η πραγμάτευση του θα γίνει μέσα από την κριτική οπτική που ανέπτυξα μελετώντας τις ερμηνευτικές θεωρίες του προηγούμενου αιώνα. E πιλέγοντας να θέσω με εύληπτο τρόπο τις ουσιώδεις ορίζουσες της έννοιας της κατανόησης επιδιώκω να διανοίξω ένα γνωσιοθεωρητικό μονοπάτι, βαδίζοντας στο οποίο θα εργασθούμε σταθερά, προκειμένου να οδηγηθούμε σε μια εγγύτερη επαφή με την ποίηση. Αυτή η διάνοιξη των ορίων ανάμεσα στον αναγνώστη και στο ποιητικό σύνθεμα θα μας προσφέρει τη δυνατότητα, σε οποιαδήποτε θέση και αν βρισκόμαστε (ποιητής, αναγνώστης, καθηγητής), να εσωτερικεύσουμε το νόημα και να το μεταδώσουμε – εξωτερικεύοντάς το όσο το δυνατόν ευκρινέστερα. Η εισήγηση αποτελείται από δύο μέρη. Στο πρώτο παραθέτω τις βασικές φιλοσοφικές θέσεις στις οποίες βασίστηκα και το δεύτερο ...