Έκθεση ζωγραφικής: Κώστας Παναγιωτακόπουλος: "Περιπλανήσεις". Τίτλος κειμένου: "Ο ύπνος και το μάτι του υποσυνειδήτου"


Ο Κώστας Παναγιωτακόπουλος γεννήθηκε στην Πάτρα. Σπούδασε Νομικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και ζωγραφική στην Academia de Belle Arti της Φλωρεντίας. Έχει διδάξει εικαστικά στη μέση εκπαίδευση. Οι ατομικές του εκθέσεις είναι οχτώ και η συμμετοχή του σε ομαδικές εκθέσεις πολύ περισσότερες. Αν παρατηρήσουμε τους τίτλους των προηγούμενων ατομικών του εκθέσεων γίνεται αισθητή η εσωτερικότητα της οπτικής μέσω της οποίας ενεργοποιείται η ζωγραφική έμπνευσή του. Για παράδειγμα, τίτλοι όπως "περιπλανήσεις" (που ανήκει και στη συγκεκριμένη έκθεση), "εσωτερική πτήση", "ταξίδια όνειρα", "ονειροχώροι", παραπέμπουν σε θέματα που άπτονται του πνευματικού χώρου ως τόπος οραμάτων, χρωματικών ωσμώσεων και εσωτερικών εντυπώσεων. 

Οι ζωγραφικές του αποτυπώσεις παρουσιάζονται άτιτλες αφήνοντας των θεατή - παρατηρητή να συμμετάσχει στην πρόσληψή τους. Όλες οι ζωγραφικές του λήψεις χαρακτηρίζονται από έντονες χρωματικές αποχρώσεις οι οποίες καθοδηγούν την αντίληψη του δέκτη σε ένα ονειρικό παιχνίδισμα. Οι πίνακες της συγκεκριμένης έκθεσης αποκαλύπτουν χωρικά τοπία μέσω διαφορετικών προοπτικών της πραγματικότητας.Η διάκριση των χρωμάτων αποτελεί δείκτη του κάθε χωρικού επιπέδου. Ενώ παρουσιάζονται πολυεπίπεδες πτυχές του χώρου, συγχρόνως φαίνεται να διαδραματίζονται σε Ένα επίπεδο αποδίδοντας με αυτόν τον τρόπο μία αίσθηση ολότητας. 


Η εμφανής σχέση του καλλιτέχνη με τα σουρρεαλιστικά πρότυπα καθιστούν τη ζωγραφική του μια νέα εκδοχή της πραγματικότητας. Μέσω των χωροχρονικών του αποτυπώσεων αποδίδονται υπερ - ρεαλιστικά ταξίδια συνείδησης τα οποία πολλές φορές συμβαίνουν και κατά τη διάρκεια του ύπνου ή της κατάστασης του εγκεφάλου μόλις εισέρχεται στην ενύπνια κατάσταση. Οι ζωγραφικές του αποδόσεις θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν ακόμα και ως "ζωντανά όνειρα" (vivid dreams) τα οποία λειτουργούν ως δίοδοι προκειμένου να αποκαλύψουν ή να επαναφέρουν ξεχασμένες εποχές από τον χρόνο. Διάφορα σύμβολα, πρόσωπα, μορφές ψαριών, συμπαντικές σπείρες, σπίτια αλλά και απεικονίσεις δέντρων συγκροτούν τις βασικές πτυχές των ζωγραφικών του έργων. 



Η ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ ΤΟΠΟΛΟΓΙΑ (ΧΩΡΟΣ-ΥΠΟΣΥΝΕΙΔΗΤΟ-ΥΠΝΟΣ)

Η χωρική διάσταση των έργων του αποδίδεται μέσω των χρωματικών αντιθετικών επιπέδων καθώς και του στακάτου τόνου τους. Αναλυτικότερα, ο καλλιτέχνης μέσω της έντονης διάκρισης των χρωμάτων παρουσιάζει αντιθέσεις της πραγματικότητας που αποτελούν αναπόσπαστο μέρος μιας "κυματιστής" ή και "πλεούμενης" συνείδησης η οποία αντιλαμβάνεται όπως το υποσυνείδητο (χωρίς να αποβάλλει τίποτα). Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι, το υποσυνείδητο, πολλές φορές, παρομοιάζεται με μία θάλασσα. Τα στοιχεία του νερού και του αέρα αξιοποιούνται με ιδιαίτερο τρόπο σε αρκετά έργα του αφού οι ζωγραφικές του απεικονίσεις φαίνεται άλλοτε να "ανεμίζουν" και άλλοτε να "πλέουν". Η ενσωμάτωση και αλληλεπίδραση των δύο στοιχείων αποκαλύπτουν μεταφυσικές αποχρώσεις του ουρανού και της γης που ενώνονται μέσω του υποσυνειδήτου. 

Οι κόσμοι των έργων του καλλιτέχνη παραπέμπουν σε ψυχικές κοσμικές πραγματικότητες οι οποίες είναι κεκαλυμμένες και δεν αποκαλύπτονται στο "κοινό" μάτι. Μέσω των ζωγραφικών του απεικονίσεων εμφανίζεται η ανάπτυξη του υποσυνείδητου ματιού του, γεγονός το οποίο δικαιολογεί κάθε πτυχή των συγκεκριμένων έργων. 

Σε μερικά ζωγραφικά του ο Παναγιωτακόπουλος εμφανίζει χώρους οι οποίοι είναι έτοιμοι να δεχθούν "κάτι" προκειμένου να γεμίσουν. Η απεικόνιση του κενού χώρου αποτελεί μία ιδιαιτερότητα της τέχνης του, μιας που τα έργα του εμφανίζονται ως "γεμάτα" και συγχρόνως αποδίδουν χωρικά κενά. Οι περισσότεροι πίνακες συνεργάζονται άψογα με το κρυμμένο, αφού αν παρατηρήσουμε, πίσω από τις χωρικές οντότητες που απεικονίζονται μπορεί να υπάρχει και κάτι το οποίο δε βλέπουμε ή αποκρύπτεται από το μάτι του παρατηρητή. 

Ο Παναγιωτακόπουλος είναι ένας ιδιόμορφος σύγχρονος καλλιτέχνης που εν μέσω κοινωνικο - πολιτικό - κοσμικών αλλαγών αποτυπώνει,σε πολλές περιπτώσεις,με εύστοχο τρόπο,την ενότητα που υπάρχει σε όλες αυτές τις αλλαγές καθώς και το κοινό σημείο στο οποίο συναντιούνται,δηλαδή την τέχνη. 


Διάρκεια Έκθεσης: 16 Οκτωβρίου - 07 Νοεμβρίου 2020

Cube Gallery Patras




Γράφει η "Art Thinking"






*Ας μην παραλείπεται πως το υποσυνείδητό μας λειτουργεί χωρίς φίλτρο. Ενσωματώνει κάθε υποσυνείδητη πληροφορία με όποιο τρόπο και αν τη λάβει. 


 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Κατερίνα Σχινά, Καλή και ανάποδη: Ο πολιτισμός του πλεκτού, εκδ. Κίχλη, Αθήνα 2014.

Μαρία Σφήκα: "Εισαγωγή στις πονηρίες της χαράς", εκδόσεις Οιωνός, Λαμία 2011.