Αναρτήσεις

«Η Έρση Σωτηροπούλου, η Έρση Σωτηροπούλου και τα κβάντα»

Εικόνα
Η Έρση Σωτηροπούλου γεννήθηκε στην Πάτρα, σπούδασε φιλοσοφία και πολιτιστική ανθρωπολογία στη Φλωρεντία και εργάστηκε ως μορφωτική σύμβουλος στην ελληνική πρεσβεία στη Ρώμη. Έχει γράψει ποιήματα, νουβέλες και μυθιστορήματα κι έχει ασχοληθεί με την οπτική και τη συγκεκριμένη ποίηση. Έχει τιμηθεί με το Κρατικό Βραβείο Λογοτεχνίας και με το Βραβείο του Περιοδικού Διαβάζω για το μυθιστόρημα Ζιγκ-ζαγκ στις νεραντζιές, με τα Βραβείο της Ακαδημίας Αθηνών για το μυθιστόρημα Εύα, που ήταν επίσης υποψήφιο στη γαλλική του έκδοση για το Ευρωπαϊκό Βραβείο, και με το Κρατικό Βραβείο Διηγήματος για τη συλλογή διηγημάτων Να νιώθεις μπλε, να ντύνεσαι κόκκινα. Το μυθιστόρημα Τι μένει από τη νύχτα απέσπασε στη Γαλλία το Prix Méditerranée   Etranger 2017 (Βραβείο Ξενόγλωσσης Μεσογειακής Λογοτεχνίας). Ας είμαστε ειλικρινείς, η σύγχρονη κοινωνική «εικονική» πραγματικότητα αποτελεί γεγονός. Τα όρια μεταξύ απτού, πρακτικού και φανταστικού έχουν εξαϋλωθεί. Η εποχή της νόησης έχει κατακυριεύσει όλα...

Η Κατανόηση ως θεμελιώδης έννοια για τη διδασκαλία της ποίησης. Μια εισαγωγή.

Εικόνα
          Στο κείμενο αυτό επιχειρώ να χαρτογραφήσω ένα από τα πιο ουσιώδη ζητήματα που απασχολούν τη σύγχρονη φιλοσοφία της τέχνης, της ζωής, της ποίησης και κατ’ επέκταση της εκπαίδευσης. Η πραγμάτευση του θα γίνει μέσα από την κριτική οπτική που ανέπτυξα μελετώντας τις ερμηνευτικές θεωρίες του προηγούμενου αιώνα. E πιλέγοντας να θέσω με εύληπτο τρόπο τις ουσιώδεις ορίζουσες της έννοιας της κατανόησης επιδιώκω να διανοίξω ένα γνωσιοθεωρητικό μονοπάτι, βαδίζοντας στο οποίο θα εργασθούμε σταθερά, προκειμένου να οδηγηθούμε σε μια εγγύτερη επαφή με την ποίηση. Αυτή η διάνοιξη των ορίων ανάμεσα στον αναγνώστη και στο ποιητικό σύνθεμα θα μας προσφέρει τη δυνατότητα, σε οποιαδήποτε θέση και αν βρισκόμαστε (ποιητής, αναγνώστης, καθηγητής), να εσωτερικεύσουμε το νόημα και να το μεταδώσουμε – εξωτερικεύοντάς το όσο το δυνατόν ευκρινέστερα. Η εισήγηση αποτελείται από δύο μέρη. Στο πρώτο παραθέτω τις βασικές φιλοσοφικές θέσεις στις οποίες βασίστηκα και το δεύτερο ...

Σωτήρης Π. Βαρνάβας, "Γράμματα Εμπράγματα", εκδ. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2015, σ. 68.

Εικόνα
«Η Γεωλογία της οικειότητας» Ο Σωτήρης Βαρνάβας είναι γεννημένος στη Μηλιά Αμμοχώστου. Σπούδασε στο πανεπιστήμιο Αθηνών Φυσιογνωστικές Επιστήμες και στη συνέχεια Γεωλογία με ειδικότερο ερευνητικό ενδιαφέρον στις Περιβαλλοντικές Επιστήμες. Ο ίδιος αποτελεί μία από τις ιδιάζουσες προσωπικότητες της σύγχρονης Ελληνικής ποίησης. Έχει εκδώσει τέσσερα ποιητικά βιβλία από το 2006 μέχρι σήμερα στις εκδόσεις Γαβριηλίδη με τίτλους, Ψήγματα Απείρου (2006), Ηχογράμματα (2008), Χρεόγραφο (2013) και Γράμματα Εμπράγματα (2015). Ο Χρόνης Μπότσογλου επιμελείται με τα σχέδια και την ιδιαίτερη φροντίδα του το εξώφυλλο και το εσωτερικό του τελευταίου βιβλίου του. Η ενασχόλησή του με τη Γεωλογική υφή της ζωής τον καθιστά μία από τις ποιητικές φυσιογνωμίες που αντιλαμβάνονται, συναισθάνονται, διαισθάνονται και τελικώς αποτυπώνουν με ενορατικό τρόπο την εμπράγματη μορφή των γραμμάτων – πραγμάτων. Η διάθεση του Σωτήρη Βαρνάβα προς οικείωση των βιωμένων καταστάσεων – οι οποίες στο παρόν αποτελούν αν...

Κατερίνα Σχινά, Καλή και ανάποδη: Ο πολιτισμός του πλεκτού, εκδ. Κίχλη, Αθήνα 2014.

Εικόνα
«Το Πλέξιμο ως επιτέλεση του παρόντος» Η Κατερίνα Σχινά στο βιβλίο της Καλή και ανάποδη: Ο πολιτισμός του πλεκτού πραγματεύεται το πλέξιμο, ως μια ιδιόμορφη, θεραπευτική και πολύπτυχη διαδικασία. Μέσα από θεωρητικές αναφορές και παρένθετες ιστορίες με πουλόβερ, παρουσιάζει κοινωνικά, προσωπικά και παγκόσμια ζητήματα τα οποία εκφράζονται δυναμικά με όχημα τη χειροτεχνία του πλέκειν. Ως επίμονη πλέκτρια, η συγγραφέας σκιαγραφεί την πλεκτική της αυτοβιογραφία περνώντας από την ποίηση, την μουσική αλλά και την ανθρωπολογία, τις κοινωνικές επιστήμες και τα μαθηματικά. Το πλέξιμο, ως άκρως πολύπλευρη πρακτική, ορίζεται και ως μαθηματική εξίσωση, ως μεταφορά της ποίησης, ως μέσο εγκαθίδρυσης ταυτότητας ή ως έναυσμα φεμινιστικού στοχασμού. Το πλέξιμο σχετίζεται με διάφορες και φαινομενικά αταίριαστες – με τη χειροτεχνία – επιστήμες. Η συγγραφέας ξεκινά να πλέκει το βιβλίο της πιάνοντας το νήμα από την αρχή της αναζήτησης της ταυτότητάς της. Στο πρώτο κεφάλαιο που τιτλοφορείται «Γ...